ma 24 jun 2019 06:20

Tussen de boorplatformen

‘Inspirit inspirit inspirit here the Fugro’ knettert de marifoon. Het grote schip aan onze linkerhand vraagt aandacht. ‘We zijn de bodem aan het onderzoeken. Zometeen draaien we eerste jullie kant op, daarna weer naar bakboord.’ ‘Begrepen,’ antwoordt KlaasJan. ‘Stand-by on 16’
Nog geen 5 minuten later worden we weer opgeroepen, nu om af te vallen voor een ander schip dat bij een boortoren bezig is. Ik rek me nog eens uit en kruip uit de warme slaapzak. Het is druk hier in het midden van de Noordzee.
Het beeldscherm van de plotter lijkt op Micado. Allemaal stokjes die over elkaar heen liggen. En ergens daar tussen bewegen wij. Met een gemiddelde van ruim boven de zeven knopen racen we naar de Shetland eilanden. We zorgen dat de andere streepjes ongemoeid blijven, en zeilen gestaag door, net westelijker dan noord. In de richting van de oplichtende wolken die al in Nederland te zien waren.
In de eerste 24 uur doen we 171 mijl. Ongekend veel, vanuit mijn perspectief. Na 32 uur varen zijn we al op de helft van de 474 mijl naar Lerwick. De ETA moeten we steeds verder naar voren bijstellen. Het is nu nog maar 165 mijl naar onze eerste tussenstop in de #driehoeknoordzee van de @Kustzeilers.
Van de 24 schepen die vertrokken zijn, zien we er niet eentje meer op de AIS. Via de marifoon konden we gisteren nog met eentje contact leggen: de Ora Pro Nobis. Daar was alles aan boord oké gistermiddag. De afstand met de rest van de zeilboten is te groot om nog met elkaar te communiceren via de VHF.
De Flying Solo komt ruim voor ons aan. Dat schip is maar één voet langer dan onze Dehler 39, maar het ontwerp lijkt geoptimaliseerd voor snelheid en dat zie je terug in hoe ze over het water vliegt. De overige schepen liggen achter ons. Sommige waarschijnlijk al wel meer dan 100 mijl, hoewel wij dat niet kunnen zien natuurlijk.
Bij ons zijn de condities uitstekend. Vrijwel geen golven, wind uit de goede hoek en een aangename temperatuur. Verwachting is dat de wind straks doorzet naar 5 Beaufort met wat vlagen 6. Op dit schip is dat goed te doen, en omdat we al zo noordelijk zitten en we ruimte hebben gehouden is het voor ons geen probleem dat de wind wat meer naar het noorden draait.
Maar hoe gaat dat achter ons? De schepen die langzamer gaan en dichter langs de Engelse oostkust varen kunnen straks de wind pal op de neus verwachten en dan is Lerwick ineens nog best ver...
KlaasJan slaapt. Ik heb een heerlijke cappuccino op, houd de andere schepen en de marifoon in de gaten en ga zo met de zeilen aan de slag om koers te verleggen. Op een mijl naast ons staat het booreiland op hoge poten boven de waterlijn. Zodra het achterlijker dan dwars is, loeven we weer op.
Nog maar 156 mijl. Tweederde van de mijlen ligt achter ons. Voor ons minder dan 24 uur. Voor de meeste schepen nog eens stuk langer.




Terug naar complete blog.